Szövegdoboz: Szövegdoboz: Programozás alapjai

Telefonszám: 463-3411, 463-2293

E-mail:andras.simon@mail.bme.hu

 

Biomérnöki és Vegyészmérnöki Szakok Hallgatóinak

 

GONDOLATOK a Programozásról

 

… a Számítógép-program célja mindig egy felhasználó számára hasznos feladat elvégzése. A végrehajtandó feladatok - „alkalmazások” (applications) lehetnek egyszerűbbek, de sok számolni való van bennük, vagy ugyanazt a rutint sokszor kell elvégezni. Érdemes programot írni akkor is, ha bonyolult,- összetett számítások elvégzése és sorozatos kiiratása a feladat!

... minden feladat megoldásakor óhatatlanul felvetődik a kérdés, hogy érdemes-e erre a célra saját programot írni? Léteznek ugyanis a legkülönbözőbb célú, „testre szabható” kész programok, ezért a piacon érdemes jól körülnézni. Egy új program kifejlesztése jóval drágább lehet, mint egy „testre szabható”, de ha ezzel a megoldással nem lehet a „felhasználó” által elvárt követelményeket maradék nélkül megvalósítani, akkor mégis az egyedi program mellett kell dönteni.

Elérhetőségünk:

PROGRAMIRÁS 8 lépésben

 

1. A Felhasználó „Szakembere ”, bemutatja és dokumentációban átadja a számítógépes „Rendszertervezőnek” azt a jól működő - szervezett és bejáratott ügymenettel rendelkező feladatot - melynek gépesítését kéri.

 

2. A Rendszertervező a megkapott Felhasználói igényekről szóbeli és írásos jegyzeteket készít, majd az ismeretek alapján a „laikus igényeket - feladatokat” a számítógéppel elvégeztethető matematikai modellekké - algoritmusokká - alakítja. A tervezés során részletesen meg kell gondolni:
- milyen jártasságot, ismereteket tételezhetünk fel a program használójáról.
           (… a Felhasználóbarát jelleget nyilvánvalóan befolyásolja!)
- milyen információkat és azokat milyen módon formálva
( reprezentálva) fogad.
- milyen módon dolgozza fel ezeket a „bemenő” információkat
(feldolgozás algoritmusa).
- milyen „kimenő” információkat állit elő a feldolgozás adataiból, s hogyan mutatja be.

 

3. A Rendszertervező folyamatábrákkal lemodellezi a teljes feladatot, majd ezek valamennyi részfeladatát. A folyamatok működési tervezetét, s azok egységét részletesen bemutatja és magyarázatokkal - tervezetekkel együtt, a Felhasználó Megrendelővel leegyezteti, s ha szükséges, a módosításokat is beépíti a tervezetbe.

 

4. A Rendszertervező, a Megrendelővel végzett sorozatos egyeztetések után, véglegesíti a folyamatábrákat, működési és programozási utasításokat ír. Meghatározza, s a Megrendelőnek átadja az „egyeztetett program” futtatásához szükséges számítógép minimális Hardver szükségletet és a csatlakozó perifériális egységek jegyzékét (nyomtatók - képernyők - adattárolók).

 

5.. Program írás az erre szakosodott programozók feladata, s a megadott magas-szinttű Objektum és Eseményorientált programnyelven végzik. A Rendszertervben megadott tördelésben, Rutinok, - Függvények, - Eljárások, - Metódusok írásával, ezek rendszerbe Projektekbe foglalásával alakítják a programot, majd az egész összekapcsolt programról a Felhasználó számára kezelési - alkalmazási leírást készítenek.…

 

6. Program fordítás és adaptáció: a késznek nyilvánított program alapváltozatát, futtaható verzióra Fordítják ( pl. *.exe) , s ezeket számítógép hálózatba juttatva indulnak meg a „futtatási próbák” - különböző kiépítésű és gyártású hardver számítógépeken.…

 

7. Program futtatási tesztek: az előző próbák során véglegesített programot át kell adni a Megrendelőnek, „valós” idejű Felhasználói tesztelésére. (béta, - xx.0-ás, - 1.0-ás verzió…)

 

8. Program dokumentálás: a tesztelések befejezése után, átadási dokumentáció készítésével végződik a Programozás!

A tárgy Előadás anyaga

A Számítástechnika BSc tárgy előadás prezentációja innen olvasható, vagy letölthető.

Hát ennyi ijesztő feladat után, azért kezdjük az elején, az első és második pont környékén leirt feladatok ismerkedésével.

                 Jegyzet V05 verzió  (*pdf)                              

                 Jegyzet V06 verzió  (*pdf)                              

                 Jegyzet V08g verzió  (*pdf)